Інтегрована модель організації
діяльності: міська психолого-медико-педагогічна консультація і психологічна
служба системи освіти м. Дніпродзержинська
в.о. завідувача МПМПК
Кутецька Ірина
Григорівна
У нашому суспільстві є різні категорії дітей, певна
частина яких має проблеми, пов’язані зі здоров’ям та розвитком. На жаль,
сьогодні спостерігається тенденція до зростання кількості захворювань, які
призводять до інвалідності, а відповідно і дітей, які потребують соціальної
адаптації, корекційно-реабілітаційної допомоги.
Аналіз патології свідчить, що в місті стабільно високою
залишається кількість дітей з порушеннями психологічного розвитку, мовлення,
опорно-рухового апарату, зору, збільшується кількість дітей з аутизмом.
У зв’язку з цим зростає значимість
психолого-медико-педагогічної консультації, найближчої до місця проживання
дитини та її родини, яка відповідає за виявлення дітей, вирішує усі питання
первинного консультування, організовує супровід їх навчання і виховання за
місцем проживання. Це пов’язано з тим, що ПМПК - це єдині
юридично уповноважені інституції в системі освіти, що мають на
це право, яке закріплене в Законах України «Про загальну середню освіту», «Про
дошкільну освіту» та в новому «Положенні про центральну та республіканську
(Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські,
районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації» (затвердженого
наказом Міністерства освіти, молоді та спорту України 23.06.2011 N 623/61).
Задекларовані у ст.6 Закону України «Про освіту» принципи гуманістичного
характеру освіти, пріоритету загальнолюдських духовних цінностей, життя та
здоров’я людини, свободи розвитку особистості та адаптивності системи освіти до
рівня і особливостей розвитку особистості повинні бути організаційно
забезпечені системою освіти.
Частиною системи освіти є психологічна служба, тому її основні завдання і
функції виходять з місії системи освіти.
Відповідно, місія психологічної служби полягає у забезпеченні розвиваючого
характеру освіти, тобто психолого-педагогічних умов для успішного вирішення
завдань навчання та розвитку.
Пріоритетні напрями психологічного забезпечення освіти як система заходів,
спрямованих на вирішення актуальних завдань освіти засобами та методами
фахівців психологічної служби, зокрема включає:
-
інтеграцію структурних
підрозділів психологічної служби, які здійснюють свою діяльність у сфері
психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу, в цілісну
багаторівневу систему надання психологічної та соціально-педагогічної допомоги;
-
активну участь працівників
психологічної служби в процесі залучення дітей з особливими освітніми потребами
до дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладів;
-
розробка та запровадження
психологічних програм і проектів, спрямованих на профілактику труднощів у
адаптації, навчання і виховання, порушень в поведінці і т.д.
Саме завдяки співпраці психолого-медико-педагогічних
консультацій та психологічних служб розширяються можливості інтегрування дітей
з особливими потребами в суспільство, підвищується ефективність ранньої
діагностики відхилень у розвитку дітей та здійснюється цілеспрямована
розвивально-корекційна та реабілітаційна робота безпосередньо у навчальному
закладі, де навчається дитина.
У вирішенні питань
психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами, їх батьків та
всіх учасників навчально-виховного процесу в умовах інтегрованого та
інклюзивного навчання ми пішли шляхом
створення найбільш дієвої та ефективної інтегрованої моделі організації
діяльності: психолого-медико-педагогічна консультація (ПМПК) і психологічна
служба.
Хочу більш детально
представити нашу модель супроводу:
Дніпродзержинська міська психолого-медико-педагогічна
консультація є структурним підрозділом управління освіти і науки
Дніпродзержинської міської ради, статусу юридичної особи не має.
Підпорядковується управлінню освіти і науки, підзвітна Дніпропетровському
обласному методичному психолого-медико-педагогічному центру. Нормативно-методичне
забезпечення та запровадження державної політики здійснюється управлінням
освіти і науки Дніпродзержинської міської ради.
Дніпродзержинська МПМПК створена наказом управління
освіти і науки Дніпродзержинської міської ради від 10.04.2007р. № 144 «Про
організацію діяльності міської психолого-медико-педагогічної консультації».
Управлінням освіти і науки створені необхідні умови для
повноцінної роботи мультидисциплінарної команди – консультантів ПМПК та
практичних психологів системи освіти міста.
Для зручності мешканців міста
психолого-медико-педагогічна консультація розташована у окремому
шестикімнатному приміщенні, де облаштовані робочі міста для консультантів, зали
для проведення психолого-педагогічного вивчення потенційних можливостей дітей,
кімната для очікування. Також на базі зазначеного приміщення проводяться
семінари, методичні об’єднання, тренінги для практичних психологів. В
розпорядженні спеціалістів МПМПК є 2 комп’ютери, підключених до мережі
Інтернет, 2 принтери, стаціонарний
телефон підключений до
міжміського зв’язку.
Очолює службу завідувач міської ПМПК, яка водночас є і
методистом психологічної служби. Це фахівець, який має дві вищі освіти:
практичного психолога та корекційного педагога.
Тож, структура нашої моделі складається з:
- психолого-медико-педагогічної
консультації, яка здійснює постійну координацію діяльності шкільних та
дошкільних освітніх психолого-медико-педагогічних консиліумів та надає їм
відповідну методичну допомогу;
- психологічної служби системи
освіти міста, до складу якої входять два методичних об’єднання практичних
психологів загальноосвітніх навчальних закладів та дошкільних навчальних
закладів.
Саме
співпраця міської ПМПК та психологічної служби у рамках Інтегрованої моделі
дозволяє ефективно використовувати професійні кадри з метою забезпечення
психолого-медико-педагогічного та психологічного супроводу навчально-виховного
процесу в кожному навчальному закладі.
Основними спільними напрямками діяльності даної моделі є:
Психолого-педагогічне вивчення потенційних можливостей
дітей, а саме: раннє виявлення дітей з проблемами психосоціального
розвитку з метою надання їм своєчасної і необхідної допомоги, здійснення
психолого-педагогічного вивчення дітей за запитом батьків або осіб які їх
замінюють, спеціалістів та педагогів (враховуючи психологічні, медичні,
педагогічні аспекти діагностування, колегіальне прийняття рішень з урахуванням
анамнестичних даних). Визначення спеціальних освітніх потреб у відповідності до
діагностованої структури порушення.;
-
Консультативно-методичний: системна психолого-медико-педагогічна підтримка з питань навчання,
виховання та розвитку дітей, всіх учасників навчально-виховного процесу;
-
Просвітницько-пропагандистський: здійснення освітніх заходів, що сприяють підвищенню рівня психологічної
культури учасників навчально-виховного процесу. Сприяння поширенню знань серед
населення з питань, які знаходяться в компетенції ПМПК через ЗМІ, виготовлення
інформаційних пам’яток, буклетів. Надання особливої уваги батькам дітей, які не
охоплені спеціальним навчанням щодо отримання послуг в мережі реабілітаційних
закладів міста;
-
Інформаційно-аналітичний: формування бази даних, статистичний аналіз «ситуації розвитку».
Аналітичний моніторинг основних типів, видів, форм відхилень психофізичного
розвитку дітей. Інформування та внесення пропозицій до УОіН щодо оптимізації
мережі спеціальних класів і груп для дітей з вадами психофізичного розвитку при
загальноосвітніх дошкільних і шкільних навчальних закладах, інтегрованого та
інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, з метою надання
якісної освіти та створення сприятливого освітнього середовища у відповідності
до їх можливостей і здібностей.
Запроваджена нами модель дає можливість значно підвищити
якість послуг у зв’язку з тим, що вона об’єднує спеціалістів психолого-медико-педагогічної
консультації та фахівців психологічної служби у мультидисциплінарну команду, взаємодія
якої направлена на створення та реалізацію єдиної стратегії розвитку дитини з особливими
освітніми потребами, організацію допомоги її сім’ї. Важливо відмітити, що
основна мета інклюзивного навчання може буди досягнута лише у командній роботі
всіх причетних до цієї справи осіб: консультантів ПМПК, практичних психологів,
медиків, корекційних педагогів, соціальних педагогів, батьків.
За сучасних умов демографічної, соціально-економічної кризи питання
навчання, виховання, соціально-трудової адаптації та інтеграції в соціум дітей
з особливими освітніми потребами особливо актуальне. Очевидно, що інтеграція
дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітній простір значно
підвищує значущість психолого-педагогічного супроводу. Тому таке важливе
значення має оптимізація роботи шкільних та дошкільних освітніх психолого-педагогічних консиліумів в
навчальних закладах для відстеження динаміки навчання і розвитку дітей та надання
необхідної вчасної фахової допомоги.
Напрямок роботи психолого-педагогічних консиліумів навчальних закладів щодо
виявлення особливостей психофізичного розвитку кожної дитини забезпечує
правильну організацію індивідуальної, освітньої, корекційної роботи на
диференційній основі, попереджує можливі ускладнення розвитку дітей з
особливими освітніми потребами. За результатами вивчення особливих потреб та
потенційних можливостей визначаються
напрямки індивідуальних навчальних планів чи програм розвитку дитини з
обов’язковим залученням батьків, як повноправних учасників процесу.
Консультанти ПМПК
надають безпосередню методичну та консультативну допомогу всім учасникам
навчально-виховного процесу. Тут наявні усі необхідні кадрові та методичні
ресурси для надання логопедичної, дефектологічної і психологічної допомоги
дітям, педагогам та батькам з питань організації навчально-розвиткової роботи
та реалізації права на якісну освіту.
Сьогодні в процесі реформування освіти однією з найактуальніших і
найобговорюваніших є проблема інтеграції дітей із порушеннями психофізичного
розвитку (з особливими освітніми потребами) у єдиній освітній системі –
загальноосвітній школі.
У нашому місті інтеграція дітей з особливими освітніми
потребами вже розпочалася. У цей перехідний період приплив таких дітей у
загальноосвітню школу швидко збільшується.
Питання запровадження інклюзивного навчання в закладах
освіти міста перебуває на постійному контролі управління освіти і науки та
міської влади.
Враховуючи новітні тенденції розвитку спеціальної освіти
в Україні, в нашому місті створена інтегрована модель запровадження інклюзивної
освіти в освітніх закладах міста – це і спеціальні класи для навчання дітей
з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах,
і класи з інклюзивним навчанням. Рішення про утворення класів з інклюзивним навчанням
чи спеціальних класів приймається керівником загальноосвітнього навчального
закладу з урахуванням запиту батьків дітей з особливими освітніми потребами.
Метою інклюзивного
навчання є реалізація права дітей із особливими освітніми
потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізація та інтеграція в
суспільство, залучення сім’ї до участі в навчально-виховному процесі. Керуючись
низкою нормативних актів державного та регіонального рівня управлінням освіти і
науки міської ради зроблені перші кроки щодо запровадження інклюзивного
навчання:
1.
наказом УОіН від
14.03.2012р. №159 затверджено склад робочої групи з питань запровадження
інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами в навчальних
закладах міста та розроблено план заходів щодо запровадження інклюзивного
навчання для дітей з особливими освітніми потребами у навчальних закладах на
2012 рік:
2.
постійно ведеться системна інформаційно-аналітична робота
спрямована на поповнення бази даних про кількість дітей з особливими освітніми
потребами в місті. Завдяки комп’ютерній інформаційно-статистично-аналітичній
програмі «HELP» проводиться детальний аналіз якісного та кількісного складу
даної категорії дітей їх диференціація і домінування за видами порушень. Дані в
електронному вигляді регулярно передаються до ДОПМПЦ;
3.
для категорії дітей
з особливими освітніми потребами за
запитами батьків управлінням освіти і науки було визначено базові для запровадження
інклюзивного навчання заклади: НВК №3, «Гармонія», СЗШ № 22, 40, де організовано
три інклюзивні та три спеціальні класи;
4.
запроваджується
системна організаційно-методична, консультативно-роз’яснювальна робота серед
керівників навчальних закладів та фахівців УОіН щодо забезпечення права дітей з
особливими потребами на освіту, шляхом участі їх у роботі семінарів та
конференцій з даного питання;
5.
започатковується
системна роботу консультативного пункту для педагогів міста та батьків з питань
організації інклюзивного навчання на базі НВК «Гармонія»;
6.
запроваджується
співпраця між закладами де запроваджено інклюзивне навчання та спеціальними
навчальними закладами з метою обміну досвідом роботи з дітьми тієї чи іншої
нозології.
Консультативну допомогу щодо відкриття та комплектування
спеціальних та інклюзивних класів, змісту навчання та корекційно-розвивальної
роботи з дітьми надають міська та
обласна ПМПК.
Відповідно до специфіки діяльності нашої моделі щорічно
розробляється план роботи, в якому відстежується система роботи саме цієї
моделі, тобто в основних напрямках роботи системно плануються заходи на
навчальний рік як ПМПК так і психологічної служби, а це:
1.
діагностична робота
(виявлення та психолого-педагогічне вивчення потенційних можливостей дітей),
2.
консультативна
робота,
3.
психолого-педагогічна
просвіта,
4.
координація
діяльності роботи освітніх психолого-педагогічних консиліумів навчальних
закладів, індивідуального навчання,
5.
методична робота,
6.
підвищення
кваліфікаційного рівня фахівців,
7.
робота з батьками, діти
яких мають проблеми психофізичного розвитку і не охоплені спеціальним навчанням.
Також з
врахуванням актуальних проблем розробляються два річні плани роботи методичних
об’єднань практичних психологів ЗНЗ і ДНЗ. Протягом кожного навчального року
проводиться 4 тематичних засідання, які мають форму семінарів з елементами тренінгу. Проте робота
методичного об’єднання не обмежується проведенням тематичних засідань. В його
рамках діє „Школа психолога –
початківця” . Один раз на рік проводяться засідання в рамках діяльності «Студії
самовдосконалення практичного психолога» та «Дискусійного клубу». На
протязі трьох років введена у практику нова форма роботи – це інтервізійна
група психологів. Суть її діяльності
полягає в регулярному спільному відкритому обговоренні різних проблем з
практики роботи психолога шляхом консультації, обміну думками з колегами,
визначення пріоритетних напрямів подальшої роботи з цієї проблеми. Згідно Плану
дій Програми розвитку психологічної служби системи освіти міста кожен четвер
працює консультаційний пункт на базі міської
психолого-медико-педагогічної консультації, де можна отримати практичну
допомогу щодо організації своєї професійної діяльності. Як окрему форму роботи
можна виділити діяльність «Актив - групи». В її склад входять найбільш
досвідчені та ініціативні учасники методичного об’єднання. Це група психологів, яка вирішує різноманітні
організаційні питання: підготовка презентації, виставки, посібників, оформлення
«Фотолітопису методичного об’єднання», поздоровлення з днем народження
учасників методичного об’єднання. Тема одного з запланованих засідань м/о на
2012-2013 н.р. «Психологічний супровід інклюзивного навчання». Творчою групою
ця тема вже опрацьовувалась в рамках презентації домашнього завдання обласного
конкурсу «Психолог року - 2012». Також спільно з центром практичної
психології і соціальної роботи ДОМПМПЦ заплановано проведення семінару
«Психологічний супровід інклюзивного навчання» для практичних психологів та
соціальних педагогів системи освіти міста.
В кінці
навчального року керівник служби надає два річні звіти – один до обласної ПМПК, другий до
обласного центру практичної психології та соціальної роботи.
Відповідно до Програми розвитку освіти
м.Дніпродзержинська на 2011–2014 роки розпочата робота по реформуванню міської
психолого-медико-педагогічної консультації в Дніпродзержинський міський
психолого-медико-педагогічний центр з запровадження кваліфікованого
медико-психолого-педагогічного супроводу інклюзивного навчання дітей з
особливими освітніми потребами та соціально-педагогічного патронату у
дошкільних, інтернатних та загальноосвітніх навчальних закладах та зможе
об’єднати психолого-медико-педагогічну консультацію, психологічну службу і
корекційно-реабілітаційний блок, що дасть можливість в межах інтегрованої
моделі перетворитися в сучасний заклад з європейськими підходами для надання комплексної
психолого-педагогічної допомоги дітям відповідної категорії та їх батькам.
Отже, наша модель перебуває зараз на шляху реформування: з
традиційного інспекторсько-методичного підрозділу управління освіти і науки на
автономний міський методичний психолого-медико-педагогічний центр зі своєю
структурою та відповідним штатним
забезпеченням.
Таким чином, інтегрована модель впроваджується в систему
освіти, перш за все, заради тієї категорії дітей, яка все ще залишається
відірваною від своїх однолітків. Вона здатна наповнити сенсом життя усіх дітей
з особливими потребами та може створити передумови для повноцінної соціальної
мобільності молодих людей з обмеженими можливостями.
Список використаної літератури:
1.
Головань Л.П.
Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребами. Методичні
рекомендації. Дніпропетровськ. 2012р.
2.
2. Головань Л.П.,
Гавриленко Л.І., Мушинський В.П. Інтегроване навчання дітей з особливими
потребами у просторі загальноосвітньої школи. Дніпропетровськ. 2005р.
3.
Мушинський В.П. Інтегрована
модель: розвиток соціально-психологічної служби. Київ. Соціальний педагог
№5(65) травень 2012р.
4.
А.Обухівська, Т.
Ілляшенко, Т. Жук. Психологу про дітей з особливими потребами у
загальноосвітній школі. Київ. Редакція загальнопедагогічних газет. 2012р.
5.
А.А. Колупаєва,
Л.О. Савчук. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання.
Київ. «АТОПОЛ» 2011р.
6.
В.Азін, Ю.Найда,
А.Обухівська, Є.Павлова. Батьки і діти. Київ. 2012р.
7.
Інструктивно-методичні
рекомендації щодо діяльності працівників психологічної служби у 2012/2013 н.р.
від 19.07.2012 р. №1/9-517 МОіН молоді та спорту.
|