Слайд
№ 1
Тема: «Особистість та її особливості»
Слайд
№ 2
Особистість — системне, соціальне
поняття. Індивід стає
особистістю в предметній діяльності, спілкуванні. Особистість у соціумі характеризує
рівень і якість представленості
суспільних відносин.
Відомий російський психолог Б.Ананьєв писав:
"Індивідом народжуються, особистістю стають,
а індивідуальність відстоюють”
Слайд
№ 3
БІОЛОГІЧНА
Спадковість є головним джерелом розвитку особистості: саме вона визначає особливості
розвитку. Людина народжується вже з готовими потребами. Мають біологічну природу: відчуття, сприймання,
мислення. М.Монтессорі
СОЦІАЛЬНА
Розвиток особистості залежить від соціальних умов, у яких народилася й виховується
дитина. Формуються під впливом
середовища: спрямованість інтереси, здібності. Ж.Піаже
Слайд
№ 4
ТЕОРІЯ ОСОБИСТОСТІ А. МАСЛОУ
1. фізіологічні
2.
в безпеці, стабільності, порядку
3.
в любові, почутті належності до певної спільноти людей
4.
в повазі (визнанні)
5.
в самоактуалізації
ФУНДАМЕНТАЛЬНІ
ПОТРЕБИ ЛЮДИНИ
Слайд
№ 5
- ВПЛИВ СІМЕЙНОГО МІКРОСЕРЕДОВИЩА НА ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ
-
- В
НЕБЛАГОПОЛУЧНИХ СІМ’ЯХ ІСНУЄ ПОВНА БЕЗДОГЛЯДНІСТЬ, БЕЗКОНТРОЛЬНІСТЬ
ПОВЕДІНКИ З БОКУ БАТЬКІВ, БАЙДУЖІСТЬ ДО
ДОЛІ ДИТИНИ, ЗВІДКИ І З’ЯВЛЯЮТЬСЯ ДІТИ З
ВІДХИЛЕННЯМИ У ПОВЕДІНЦІ
Слайд
№ 6
Девіантна
поведінка – це поведінка, яка не узгоджується з суспільними нормами
Девіантна
поведінка може бути
- ПОЗИТИВНОЮ - НЕГАТИВНОЮ
Слайд
№ 7
ДАННІ СТАТИСТИКИ
Слайд
№ 8
ПОЗИТИВНА
девіантна поведінка НЕ ШКОДИТЬ
СУСПІЛЬСТВУ
- Незвичайний дар або талант
- Надзвичайні
розумові здібності
- Самвідданий
героїзм
Слайд
№ 9
НЕГАТИВНА
девіантна поведінка НЕ ШКОДИТЬ
СУСПІЛЬСТВУ
-
Агресивність
- Гіперактивність
- Делінквентність
Слайд
№ 10
ПРИЧИНИ
АГРЕСИВНОСТІ
•
Соціально – біологічні причини;
•
Тип темпераменту та особливості характеру;
•
Неприйняття дітей батьками;
•
Руйнування емоційних зв’язків у
сім’ї;
•
Неповага до особистості дитини;
•
Надмірний контроль або відсутність його;
•
Заборона на фізичну активність;
•
Відмова в праві на особисту свободу;
•
Невпевненість в особистій безпеці;
•
Почуття провини;
•
Емоційна нестабільність;
•
Ситуативні причини: перевтома, погане самопочуття
Слайд
№ 11
Рекомендації
по роботі з агресивною дитиною
1.
Спокіне ставлення у випадку незначної агресії: повне ігнорування реакцій дитини; вираження розуміння
почуттів дитини; переключення уваги;
2.
Акцентувати увагу на вчинках(поведінці), а не на особистості;
3.
Контроль над особистими
негативними емоціями;
4.
Зниження напруженності ситуації: гумор, спорт;
5.
Демонстрація моделі неагресивної
поведінки;
6.
Обговорення проступку;
7.
Попередження агресивних дій
дитини: тимчасова ізоляція з поясненням
причини;
8.
Збереження репутації дитини
Слайд
№ 12
Техніки
розвитку контролю над деструктивними эмоціями
- Комкати
і рвати бумагу.
- Бити
подушку або боксерську грушу. -
Тупотіти ногами.
- Написати
на листочку всі слова, які хочеться сказати, зкомкати і викинути бумагу.
- Втирати
пластилін в картонку чи бумагу.- Порахувати до десяти.
- Найконструктивніше - спортивні ігри, біг.
- Вода
добре знімає агресію
Слайд
№ 13
ПРИЧИНИ
ГІПЕРАКТИВНОСТІ
СДУГ
(синдром
дефіциту уваги і гіперактивності) – цей
стан спричиняє постійну неуважність,
гіперактивність і /або імпульсивність: дисбаланс процесів збудження та
гальмування в нервовій системі (ММД)
ПРИЗНАКИ
СДУГ
1. Неуважність: нездатність
зосердитися надеталях, забудькуватість;
2. Гіперактивність: часті прояви безцільної рухової
активності, невміння грати в тихі ігри, відпочивати, підвищена болтливість;
3. Імпульсивність: нетерплячисть, встрявання в
чужі розмови,
викрикування відповіді ще до закінчення запитання
Слайд
№ 14
Рекомендації по роботі з гіперактивною
дитиною
o
Намагайтесь якомога рідше говорити
дитині «ні!», «неможна!»: спокійно поясніть, чому неможна, надайте
альтернативу;
o
Рухливі ігри на свіжому повітрі;
o
Не конфліктуйте при дитині;
o
Частіше обіймайте дитину!;
o
Чіткий розпорядок дня;
o
Давайте дитині лише одне завдання
на певний відрізок часу;
o
Гіперактивним дітям дуже корисні ігри: з
піском, крупою, водою, глиною, малювання за допомогою пальців;
o
Важливе значення має виконання рекомендацій лікаря - невролога
Слайд
№ 15
ПРИЧИНИ ДЕЛІНКВЕНТНОСТІ
- БІОЛОГІЧНА
- СОЦІАЛЬНА
Основними формами делінквентної поведінки –
є злочинність,
алкоголізм, ігроманія, проституція, наркоманія, паління. Частіше проявляється в підлітковому віці
Слайд
№ 16
Рекомендації
по роботі з делінквентною дитиною
ФОРМУВАННЯ
КОЛА ІНТЕРЕСІВ ПІДЛІТКА НА ОСНОВІ
ОСОБЛИВОСТЕЙ ЙОГО ХАРАКТЕРУ І ЗДІБНОСТЕЙ.
МАКСИМАЛЬНЕ СКОРОЧЕННЯ ПЕРІОДУ ЙОГО ВІЛЬНОГО ЧАСУ – «ВРЕМЕНИ ПРАЗДНОГО СУЩЕСТВОВАНИЯ И
БЕЗДЕЛЬЯ».
ВКЛЮЧЕННЯ ПІДЛІТКА В ТАКУ ДІЯЛЬНІСТЬ, ЯКА ЛЕЖИТЬ В СФЕРІ ІНТЕРЕСІВ
ДОРОСЛИХ І ОДНОЧАСНО НАДАЄ МОЖЛИВОСТІ ЙОМУ РЕАЛІЗУВАТИСЯ І САМОСТВЕРДИТИСЬ НА РІВНІ ДОРОСЛИХ
Слайд
№ 17
ПРИЧИНИ
ВИНИКНЕННЯ ДЕВІАЦІЙ У
ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
Відбуваються кардинальні фізіологічні зміни,
зміни провідної діяльності (соціалізація)
Слайд
№ 18
КРИЗА
ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
ПІДЛІТКОВИЙ ВІК - (від 11–12 до 16–17 років)
етап розвитку особистості, процес переходу від дитинства, життя за особливими правилами,
установленими для неї дорослими до самостійного життя
ПІДЛІТКОВУ КРИЗУ
досить часто порівнюють
з
кризою 3-х років, тільки спрямована вона не на освоєння простору і предметні
дії, а на освоєння соціального простору, взаємостосунків
з людьми
Життєву кризу умовно поділяють на три ступені:
поверхову, середню та глибоку
Слайд
№ 19
Поверхнева
криза
характеризується
тривогою, роздратуванням, негативним настроєм, нестійкістю в прийнятті рішень,
розгубленістю.
Це
приблизно припадає на 11-12 років, тобто початок підліткової кризи. Пік емоційної нестійкості – хлопці
11 – 13 років,
дівчата 13 - 15 років
Слайд
№ 20
Криза
середньої ваги
проявляється
в певних порушеннях роботи організму підлітка, починається статеве дозрівання,
формуються психосексуальні
установки
і орієнтації, переживання першого кохання, виникають еротичні фантазії,
підліток змінюється настільки, що цей період називають «гормональною бурею
або ендокринним штормом»
Слайд
№ 21
Глибинна
криза
Супроводжується
заглибленням у себе та великим переживанням щодо власного зовнішнього вигляду.
На цьому етапі вирішальну
роль
відіграє статевий потяг, адже перше розчарування в коханні призводить до
глибинного депресивного стану. Це припадає приблизно на період кінця
підліткового віку (14-15 років)
Слайд
№ 22
ЯКІ ВІДЧУТТЯ ПІДЛІТКА?
-
Швидка
зміна настрою
- Відчуття дорослості
- Статеве дозрівання
- Внутрішній конфлікт: Я – унікальний, Я - такий, як
всі
Слайд
№ 23
Головне
для підлітка з боку дорослих
- Любов -
Довіра - Розуміння - Підтримка
- Справедливість
Слайд
№ 24
Рекомендації
для педагогів по роботі з підлітками
•
Всі зауваження робити у доброзичливому, спокійному
тоні, без ярликів.
•
Пам′ятайте, пока
розвивається тіло дитини, болить і чекає допомоги її душа.
•
Не перевантажуйте
дитину опікою і контролем.
•
Демонструйте
взаємну повагу.
•
Підтримуйте
підлітка.
•
На відміну від
нагороди підтримка потрібна навіть тоді, коли він не досягає успіху.
•
Майте мужність.
•
Зміни в
особистості дитини потребують практики
і терпіння
Слайд
№ 25
ПАМ′ЯТАЙТЕ, ПРО ПРОФЕСІЙНУ КОМПЕТЕНЦІЮ ПЕДАГОГА
-- КОМУНІКАБЕЛЬНІСТЬ
- ТОЛЕРАНТНІСТЬ
- ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ
Слайд
№ 26
Успіхів Вам, шановні педагоги! |