Відповідно до звітів районних, ОТГ, психологічних служб закладів освіти обласного підпорядкування, закладів фахової передвищої освіти, професійно-технічної освіти, за 2019-2020 н.р. в області налічується 700 фахівців психологічної служби. Кількість соціальних педагогів - 276 осіб, практичних психологів - 407 осіб, методистів, які відповідають за діяльність психологічної служби 17 осіб. Позитивна динаміка спостерігається за рахунок переважання збільшення кількості працівників психологічних служб в окремих районах, ОТГ наперевагу зменшення в інших. Збільшення працівників служби відбулось у Цюрупинському (з 8 до 10 осіб), Нижньосірогозькому (з 5 до 7 осіб) районах, м. Гола Пристань (з 7 до 8 осіб), Чаплинської ОТГ (з 4 до 5 осіб). Загальна нормативна потреба у забезпеченні ставками у 2019-2020 н.р. (505 ставок практичних психологів та 325 ставок соціальних педагогів), порівняно з минулим роком зменшено (566,5 ставок практичних психологів та 485,5 ставок соціальних педагогів), що пояснюється процесами реформування системи освіти на місцях (зменшення кількості здобувачів освіти із зменшенням ступінів закладів загальної середньої освіти, скорочення кількості закладів освіти тощо), але відповідно спостерігається і зростання забезпеченням ставками у нинішньому році. Протягом 2019-2020 навчального року збільшення ставок відбулось у м. Каховка (з 5, 75 до 8,5), Низжньосірогозькому (з 3,25 до 3,75), Скадовському (з 9 до 11,75), Олешківському (з 7 до 11,25) районах, Долматівської (з 0,5 до 1,25), Каланчацької (з 4,5 до 7,5), Білозерськаї (з 4,75 до 7,25) ОТГ. Нескорочення ставок практичних психологів та соціальних педагогів наразі є пріоритетним завданням у розбудові психологічної служби системи освіти Херсонської області.У області налічується 282 окремих кабінетів практичних психологів, 144 кабінетів соціальних педагогів, 101 суміщених кабінетів практичних психологів та 114 соціальних педагогів, не забезпечено кабінетами 24 психологів та 18 соціальних педагогів. Порівняно з минули навчальним роком, збільшення щодо незабезпечення кабінетами практичних психологів відбулось на 16 фахівців, соціальних педагогів - на 11 фахівців. Нагадуємо, що минулорічний лист Міністерства освіти і науки України від 28.01.2019 року за № 1/11-849 «Щодо профілактики правопорушень серед неповнолітніх» рекомендує «забезпечити виконання вимог ст. 76 Закону України «Про освіту» в частині стовідсоткового забезпечення закладів освіти, відповідно до штатних нормативів, практичними психологами та соціальними педагогами; виплачувати практичним психологам та соціальним педагогам за завідування кабінетами відповідно до п.41 Інструкції, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 та виплати згідно до постанови КМУ від 23 березня 2011 року № 373». Відповідна ситуація складається і з забезпеченням методистами/фахівцями, що відповідають за діяльність психологічних служб у районах та ОТГ. Порівняно з минулим навчальним роком, загальна кількість зменшилась на 1 фахівця при загальній картині незабезпечення методистами в ОТГ – при 31 об’єднаній територіальній громаді працює лише 3 фахівця, які здійснюють фаховий методичний супровід практичних психологів та соціальних педагогів. Аналіз звітів районів та об’єднаних територіальних громад Херсонської області за 2016-2020 навчальні роки свідчить, що відхід громад від районів створює ситуацію, коли перед новоствореною громадою, де є різні державні установи, в тому числі й заклади освіти, де працюють працівники психологічної служби, постає безліч питань щодо фінансування того чи іншого об’єкту, що підлягає громаді. Питання введення посади фахівця психологічної служби здебільшого залишається й досі відкритим. В нових умовах, в яких сьогодні перебуває психологічна служба, потрібно використовувати весь арсенал методів, документів, творчий потенціал управлінців щодо створення ефективної розгалуженої системи фуекціонування психологічних служб на місцях.
Листом Укріїнського науково-метоличного центру практичної психології і соціальної роботи АПН України віл 18 березня 2016 року за № 48 відділам освіти новостворених об’єднаних громад рекомендовано передбачити посаду методиста (1.0 ставки), який відповідає за планування, організацію, методичне забезпечення, атестацію, підвищення кваліфікації, координацію діяльності та методичний контроль діяльності фахівців психологічної служби – практичних психологів і соціальних педагогів закладів освіти. Відповідно до Положення про психологічну службу системі освіти Украґни районні (міські) навчально-методичні центри∕кабінети/лабораторії психологічної служби створюються місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, в тому числі ОТГ, можуть функціонувати як структурні підрозділи органів управління освітою або як юридичні особи та підпорядковуються засновнику з усіх питань діяльності. За неможливості створення районного(ї) (міського(ї)) навчально-методичного(ї) центру∕кабінету/лабораторії психологічної служби системи освіти до штатного розпису районного(ї) (міського(ї)) методичного(ї) центру∕кабінету/лабораторії вводиться посада методиста з психологічної служби.
Для керівників управлінь, відділів освіти районів та ОТГ можна рекомендувати розробити та затвердити плани додаткових заходів щодо розвитку районних (міських) психологічних служб, з можливістю переглянути наявні моделі функціонування психологічної служби . Серед можливих моделей, які існуюсть сьогодні в Україні є:
1.Покладання обов’язків відповідального за діяльність психологічної служби на спеціаліста/методиста органу управління освітою.
2. Уведення посади методиста, відповідального за діяльність психологічної служби, до штату методичного кабінету органу управління освітою.
3. Обслуговування одним методистом декількох громад на умовах співфінансування.
4. Співпраця з відділом освіти районної державної адміністрації на умовах співфінансування.
5. Покладання на практичного психолога закладу освіти повноважень для співпраці з навчально-методичним центром психологічної служби.
Аналіз існуючих моделей свідчить, що найбільш ефективною серед них є уведення посади спеціаліста/методиста з фаховою освітою в штат відділу освіти чи методичного кабінету. Ефективною є і модель обслуговування одним методистом (з фаховою освітою) декількох громад на умовах співфінансування. Відсутність освіти знижує ефективність методичного супроводу практичних психологів, соціальних педагогів закладів освіти. Також на якість методичного супроводу впливає і той факт, що спеціалісти виконують часто і ряд інших функцій,
За умови вибору моделі, що передбачає співпрацю з відділом освіти районної державної адміністрації, важливо, щоб ці відносини були врегульовані відповідними документами.
Для врегулювая відносин в правовому полі та збереження існуючої чіткої системи комунікацій та методичного супроводу можна рекомендувати керуватися положеннями статті 101 Бюджетного кодексу України, статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо прийняття міжбюджетного трансферу у вигляді іншої субвенції з бюджетів об’єднаних територіальних громад району.
Розбудова психологічної служби, що відбувається у складних соціально-економічних умовах, в умовах реформування ситеми освіти та інших інституцій суспільства, роблять практичних психологів і соціальних педагогів необхідними учасниками освітнього процесу і, відповідно, зростає і роль методистів, що супроводжують їх діяльність на місцях. Своєчасне створення міцної розгалуженої системи психологічної служби забезпечить якісну підтримку фахівців, підвищить якість кадрового потенціалу в закладах освіти. |